Tweede reisverslag van Gert-Jan - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van JasmijnSnoek - WaarBenJij.nu Tweede reisverslag van Gert-Jan - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van JasmijnSnoek - WaarBenJij.nu

Tweede reisverslag van Gert-Jan

Door: Gert-Jan

04 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Picton

We hebben inmiddels een clubcard aangeschaft van de nationale campingformule Holiday top 10. Het is best handig om iedere keer na een reis een aanknopingspunt te hebben en geen eindeloze zoektocht te hoeven doen. Overgens ontvang je met deze card 10 proc . korting op een overnachting.
Ja , ja dat hadden we beter eerder kunnen bedenken, nu hebben we de korting op voorgaande nachten gemist. Echte Hollanders!
Toch gedaan daar we nog vele overnachtingen in ons campertje van plan zijn te doen. Campings zijn allen op dezelfde wijze ingericht en das handig dus! Op al deze parken is een centrale keuken alwaar de HACCP keuring alle toetsen met glans zou doorstaan met voldoende apparatuur, ideaal zeker met slecht weer. Ander voordeel van gezamelijk koken is snel een contact met je buur en je ( als ie effe niet oplet) zn pepermolen vast kan houden of een halve ui kan scoren!
Lekker ouwehoertje gemaakt met een stel uit Utrecht die op deze wijze hun huwelijksreis vierden en de ervaringen gedeeld.

28-01 Onze reis met 4en voortgezet met als eindbestemming Franz Josef. Wederom een schone rit. Een NZ wintersportplaatsje en in de zomerdag ( nu dus) een trekpleister is van tourisme met de gletsjer als de grote magneet. Het bijzondere van deze ijsbult is dat hij als enige ter wereld gelegen is aan een groen regenwoud!
Als je een wintersportganger bent is deze gletsjer niet zo spectaculair echter wel de ligging. Naast vliegtuig- en helicoptervluchten vindt je in FJ ook veel horeca ( voor NZ begrippen).
Zoals wij op aantrekkelijke locaties veel terrasjes hebben, kennen zij dat hier niet. Locals brengen hun eigen spullen mee en houden veel van camperen. Onderweg zie je dan ook, naast backpackers, ontzettend veel pickup auto s met caravan of boot erachter. Het barst hier wel van de prachtige meren waar het prima vertoeven is.
Na gezamenlijk te hebben gegeten in een vd vele tentjes, afscheid genomen van de meiden.

29-01 Tocht vervolgd om via Greymount in Westport aan te komen.
Wat ik tot nu toe van NZ wegen heb gezien is eenvoud. Gewone twee-baans wegen waar je overal 100km per uur mag rijden behalve in de bebouwde kom en voor een scherpe bocht. Of je nu op een rechte weg rijdt of één met haarspelden, overal 100 en ik vraag mijzelf dan af, hoe dan?
Locals rijden op deze wegen als wilden, klaarblijkelijk gebeurt er relatief weinig anders zou het wel anders zijn geweest dunkt mij.

Westport opnieuw een H10 plek gezocht en in de avond een maaltijd bereid van NZ verse ingrediënten. Hierna een plek opgezocht om waanzinnig de zon te zien ondergaan. Waar op Ibiza honderden mensen op af komen zie je er hier niet meer dan 10. Overgens was het ook niet kraakhelder. Tegen donker onderweg nog een kolonie zeerobben gespot en toen lekker in de slaapzak.

30-01 Op weg naar het natuurreservaat Abel Tasman.
Tochtje van 250 km langs de mooiste plekken van het Z eiland. Het eiland is bijna 3x zo groot als Nederland en er wonen ruim 1 miljoen mensen. Je kunt je voorstellen wanneer wij onderweg een koffietje vanuit de camper doen je niets maar dan ook niets dan alleen maar vogels hoort. Nergens het geluid van auto s ,treinverkeer of stemmen. Alleen adembenemende stilte en groene vergezichten......

Abel Tasman was een Nederlandse zeeheld die er door onze toenmalige regering op uitgestuurd was om aan deze kant vd aardbol de wereldzeeën te gaan bevaren. Hij was de eerste blanke die de kust van NZ in het vizier kreeg. Daar hijzelf uit onze provincie Zeeland kwam gaf hij in 1642 dit land zijn huidige naam.

Daar het Abel Tasman reservaat erg fraai is , besluiten Jas en ik om hier een extra dag te blijven. De zomer is dan ook in volle gang. Heerlijke temperaturen met prima afkoeling in avond en nacht.
Suzan en Debohra waren ook de avond ervoor plotseling weer in beeld gekomen. De meiden op onze camping een stel kiwi s ontmoet en ik , zo wijs als ik ben, op tijd mn slaapzakkie in gedoken. Hoorde Jas om 5.15 uur in de ochtend de VAN insluipen en hoorde alleen dat het erg gezellig was met die gasten.......! En nee ik ben er niet tussen gesprongen maar moest me wel beheersen!!

Volgende ochtend met de meiden besloten( die waren weer opperbest gemutst) om gezamenlijk een kayaktocht te boeken met wat andere lui. Onder leiding van een gids in 2mans kayaks door berggrotten gevaren. Tuurlijk op de terugweg moest er een wedstrijdje gevaren worden om het hardst. Je begrijpt wel dat de 2 Snoeken niet te volgen waren.......als een vis in t water!
In de avond nogmaals wat ribeyes voor allen op de bbq geslingerd en opnieuw afscheid genomen van de meiden. Het blijft hoogzomer met aangenamen temperaturen en veel zon. Heerlijk om in januari de NZ zomer te ontmoeten!

01-02 Vandaag een klein rukkie naar Picton. Wederom zomer.
Vanuit Picton vertrekt morgen de ferry die ons naar het Noordereiland gaat brengen en in Wellington komen we aan wal. Het eerste deel van de vaartocht vervoert ons door de Marlborough- Sounds. Een natuurgebied wat ook weer verbazingwekkend mooi moet zijn.......
Cap en zonnebrand mee dus want de zon schijnt hier feller dan bij ons in Europa. Gek eigenlijk want hemelsbreed bevind NZ zich ongeveer op gelijke afstand van de evenaar als Europa. Schijnt door het gat in de ozonlaag te komen heb ik me laten vertellen.
Of de Marlborough Sounds echt zo mooi is laat ik graag de volgende keer weten!

Groet en tot mijn laatste verslag.
Jasmijn en GJ.