Op bezoek bij Jasmijn - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van JasmijnSnoek - WaarBenJij.nu Op bezoek bij Jasmijn - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van JasmijnSnoek - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij Jasmijn

Door: Gert-Jan Snoek

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Beste allemaal,
Na ruim 1 week op het Zuidereiland van Nieuw zeeland te hebben genoten en gereisd met Jasmijn, lijkt het mij de hoogste tijd om het thuisfront op de hoogte te brengen van onze ervaringen.

Op 18 januari vertrokken vanaf Schiphol op weg naar Christchurch gelegen op het Zuidereiland van NZ. Jas reist al vanaf september door Australië en heeft begin januari de oversteek gemaakt naar NZ. Ik mag 3 weken met haar mee om samen dit prachtige land te gaan zien.

Vanaf Amsterdam via Abu Dhabi naar Melbourne gevlogen alwaar ik na een kleine tussenstop op het toestel stapte dat mij over de Tasman zee naar Christchurch vloog. Jasmijn was daar al een paar dagen eerder aangekomen.
Op de luchthaven van Christchurch aangekomen had ik op een of andere wijze een slecht voorgevoel betreffende mijn backpack gevuld met al mijn hebben en houwen. Gevoel bedroog mij niet en de mijn bagage zat er niet bij. Uiteraard stevig balen daar je na 30 uur reizen absoluut geen zin hebt in deze poppekast, ik wilde Jasmijn ontmoeten en lekker effe knuffelen na haar ruim 4 maanden niet te hebben gezien!
Na wat papierwerk en info vwb de vermiste bagage kon ik eindelijk onze jongste spruit emotioneel omhelzen. Dat was natuurlijk voor beiden een bijzonder moment kan ik wel zeggen. Jas had een hotelletje geboekt in de stad en wij al bijkletsend( en dat was heel veel) met de bus daarheen. In 2006 heeft er in Christchurch een grote aardbeving veel schade aangericht en de stad is in het centum 1 grote bouwput.
Wij besloten, na overleg met de luchthaven , nog een nacht bij te boeken in de hoop dat mijn bagage dan inmiddels zou arriveren. De campervan opgehaalt , ingericht en wat noodkleding aangeschaft. Tijdens het rijden in onze VAN bleek zowel de airco als blower niet te werken en besloten wij terug te keren naar de garage. Andere VAN meegekregen en alsof de elende van bagage en slecht werkende VAN niet genoeg was veroorzaakte ik op de eerste de beste rotonde een aanrijding daar ik geen voorrang verleende aan een aardige kiwi en hij noodgedwongen onze voorbumper er geheel af reed. Na die tegenslag was ik wel even uit het veld geslagen maar god zij dank had Jasmijn nuchter alle touwtjes in handen en de hele zaak met de NZ schilder afgehandeld.
Prachtig te zien hoe de rollen met je jongste dochter opeens zijn omgedraaid in tijd van 4 maanden, ik werd compleet door haar geleid in dit vreemde land.
Met onze staart tussen de benen toch maar weer terug naar de garage en deze fantastische mensen hadden binnen een uurtje de VAN weer voorzien van zijn neus zij het flink beschadigd. Het leek erop dat onze reis nu echt kon beginnen en dat bleek ook zo te zijn.

Op 22/1 reden wij om 15.00 uur opnieuw weg uit Christchurch richting Zuid. Door de aanreiding ons plan aangepast en Timaru stond die dag als eindbestemming genoteerd. Onderweg daarheen een telefoontje ontvangen van de luchthaven dat mijn bagage was gearriveerd en in Timaru die avond zou worden nagebracht. Op een gezellige camping daar aangekomen heb ik een mooie ribeye steak met groenten op het kookstel van onze VAN bereid en het was een lust te zien hoe Jas genoot van dit stukje koe wat zij tijdens haar verblijf alhier niet meer had gegeten. Ik realiseerde mij dat het leven van een backpacker heel veel brengt maar aan de andere kant ook een nomaden bestaan is. Continu met je hele hebben en houwen op je rug jezelf verplaatsen heeft ook zn keerzijde mijns inziens. Ik besloot dan ook om deze tijd samen mijn uiterste best te doen om het backpacken een wat luxere tint te geven( voor mijzelf ook plezieriger trouwens).
In de avond werd indd mijn vermiste spullen aangebracht.

23/1- Na heerlijk in ons Vannetje te hebben geslapen , vroeg wakker. Jas sliep nog maar door en het tijdsverschil en geen gordijnen in de VAN was ik om 6.00 uur lekker buiten. We hadden een shaker aangeschaft we maken voor ontbijt dagelijks een groente/fruit/yoghurt shake en dat bevalt prima.
De reis om 9.00 uur voortgezet om via Dunedin naar Invencargill te reizen. Afstand 420 km. Onderweg heel veel regen gehad maar de vergezichten en wonderschone natuur deden dit op droge momenten snel vergeten, wat een prachtige tocht!
Het meest Zuidenlijke punt Bluff bezocht om daarna in Invengargill de nacht door te brengen. Een saaie stad waar niet veel te beleven was. De stad was verlaten ivm met zomervakantie , meeste restaurants gesloten. Ivm regen een eethuisje gezocht wat open was en onze VAN opnieuw op een - holiday 10- camping geplaatst.
Een campingketen alhier waar wij ons prima thuis voelen en zij gevestigd zijn op alle high lights in NZ.

24/1- Op tijd onze reis vervolgt op weg naar Milfort Sound . Via Te anau daar om 16.00 uur aangekomen en een waanzinnig mooie boottocht geboekt die ons over een uitmonding vd Tasman zee tussen enorme hoge rotswanden door voerde met zeker tussen de 50 en 100 watervallen. Ik heb nooit geweten dat er op deze aardbol zulk een mooi gebieden waren waar de natuur al eeuwen lang zoveel water naar beneden spuugt.
Terug naar Te anau omdat er in Milfort Sound geen fatsoenlijke verblijfs mogelijkheden waren. H -10 camping gezocht , gezonde maaltijd bereid met flesje wijn en optimaal genoten van elkaar en alles wat dit mooie land te bieden heeft.

25/1- Vertrokken om 10.30 richting Queenstown , klein ritje van 170 km maar wonderschoon . Heel touristisch stadje en erg gezellig. Opnieuw veel regen en in de middag in een Engelse pup ons verslag op schrift bij te werken. Bij mijn aankomst in Christchurch had ik van Jasmijn een welkomst kado ontvangen in de vorm van een balpen en schrijfschrift om de ervaringen in dit prachtige land te vereeuwigen.

Tussendoor moet ik ook effe kwijt dat ik zo ernorm trots ben op deze meid die op alle spannende momenten de koelte weet te bewaren en meer dan vaak de juiste besluiten neemt. Ik laat mij hier heerlijk door leiden. Tijden en verhoudingen veranderen dus!

Jas heeft intussen de planning voor de komende week gemaakt , we steken 2 febr over naar het Noordereiland.

26/1- Op weg naar Mount Cook, een prachtige plek aan de oostzijde
om aldaar Suzan te treffen. Suus is het reismaatje van Jasmijn in Australië geweest en deze meiden hebben samen 3 maanden hele mooie dingen beleeft zoals eerder in dit blog is beschreven. Zij reist nu met haar vriendin Debohra ook in NZ en ik ben uiteraard ,na de verhalen van Jasmijn, erg benieuwd naar Suus en verheug me erop haar te ontmoeten.
Mijns inziens is Suus een stoere, vrolijke meid, en snap ik dat de tandem Suus/Jas prima marcheerd
Ik had de meiden beloofd aldaar een mooie BBQ te bereiden met oa uiteraard een stuk NZ lamsvlees waar we er meer dan miljoenen van hebben gezien.
Na een gezellige mooie zomerse avond op een wederom fantastische plek midden in de natuur , met zn vieren de volgende dag verder vertrokken richting Noord .
27/1- Opnieuw veel regen ( overgens lijkt dit zo onderhand voorlopig het laatste te zijn, weersvoorspelling is voor de komende week eindelijk beter) . Na een lange en lastige rit aangekomen in Haast. Besloten om hier een hotel te nemen en heb ik de meiden getrakteerd op een prima etentje en genieten we van een goed bed met voorzieningen. Jas wilde in ieder geval eens een goede handdoek om na de douche zich eens lekker te drogen ipv een sneldroog handdoek. Vandaag weer ieder zijns weegs....... Op weg naar een nieuw avontuur!!

Ik ben er nagenoeg van overtuigd dat de komende tijd ( zeker met beter weer ) opnieuw een bijzondere ervaring gaat worden!

Wordt vervolgt. Groet GJ.

  • 28 Januari 2016 - 13:28

    C V H:

    Hoi hoi wat een verhalen n hele belevenis he, dat is mooi om door Jasmijn gestuurd te worden die heeft al weer ervaring zo zie je maar,jullie hebben wel hele mooie dingen gezien, en nu nog naar het andere gedeelte dat zal ook wel mooi zijn wij wesen jullie nog heel veel plezier en goede reis en wij horen het wel weer lieve groetjes van o(pa) en (o)ma xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2016

Oostkust

08 April 2016

Melbourne&Outback

16 Februari 2016

Laatste reisverslag GJ

04 Februari 2016

Tweede reisverslag van Gert-Jan

28 Januari 2016

Op bezoek bij Jasmijn

Actief sinds 15 Sept. 2015
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 6103

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: