Oostkust - Reisverslag uit Cairns, Australië van JasmijnSnoek - WaarBenJij.nu Oostkust - Reisverslag uit Cairns, Australië van JasmijnSnoek - WaarBenJij.nu

Oostkust

21 Mei 2016 | Australië, Cairns

Ja ja daar gingen we dan! Vanuit Sydney op naar de oostkust. Onze eerste stop was in Port Macquirie en hier hadden we weer een gratis camping spot aan een mooi meer. Volgende dag door naar Byron Bay. Hier zouden we 5 dagen blijven en hadden we ook een trip naar Nimbin gepland staan. In Byron stonden we bij een hostel op de parkeerplaats en konden we gewoon gebruik maken van de fasiliteiten van het hostel maar sliepen we in onze Van! Op dat moment zaten Lisanne en Martijn, die we in Melbourne hebben leren kennen ook in Byron en hebben we een aantal leuke avonden met hun gehad. Helaas was het weer in Byron niet heel goed en hebben we een aantal keer een nat bed gehad omdat de van lekt!
En daar gingen we dan onze eerste trip naar Nimbin. Met een gekleurde flower power bus reden we die kant op en aangekomen in Nimbin kregen we 2,5 uur voor ons zelf om daar een beetje rond te neuzen. Nimbin is een echt hippie dorp die bekend staat om de verkoop van "koekjes". Na 5 dagen Byron was het weer tijd om door te gaan en de volgende stop was Surfers Paradise, hier hebben we alleen een beetje rondgelopen om vervolgens weer een gratis camping spot op te zoeken. Hier in Australië heb je veel van dit soort gratis camping plekken wat netjes onderhouden wordt en er altijd wel een wc bijzit en soms als je geluk hebt een douch, zo niet dan maar even een dagje overslaan. Dat hoort tenslotte ook wel een beetje bij het backpack leven, en een gratis camping bespaart weer geld haha.
Volgende dag door naar Brisbane waar we wel weer even lekker een camping hebben opgezocht en een lekker relax dagje gehad hebben. We hadden hier 2 nachten geboekt en toen ineens bleek Anneloes ook in Brisbane te zitten. Ook Anneloes hebben we in Melbourne leren kennen en hebben we weer een heerlijke avond met elkaar gehad, en natuurlijk altijd weer fijn om bekenden te zien.
Na Brisbane door naar Noosa, een super leuk plaatsje waar we een heerlijke camping aan het strand hadden. Hier zijn we ook 5 dagen gebleven en heeft Suus haar Fraser Island trip gedaan, die ik in mijn eerste maand al gedaan heb.
Na 5 dagen heerlijk gerelaxt en aan het strand gelegen moesten we onszelf klaar maken voor onze volgende trip. We hebben twee dagen gekayakt op de Everglades, een heel mooi natuurgebied bij Noosa. S'morgens vroeg werd onze kayak volgeladen met kampeerspullen, eten en een kaart en zo moesten we zelf maar onze eindbestemming zien te zoeken. Na ongeveer 5 uur kayakken waren we aangekomen bij onze camping die aan Everglades lag. Snel nog even voor het donker ons tentje opgezet. We hebben er een gezellige avond van gemaakt met Kate, een Engels meisje die ook die dagen de kayaktrip deed. Volgende ochtend weer vroeg de tent opgeruimd en de kayaks weer volgeladen om aan onze terugweg te beginnen. Helaas vanwege het weer konden we de tocht niet helemaal afmaken en werden we halverwege opgehaald met de auto.
Vanuit Noosa was onze volgende bestemming met wat tussenstops Airlie Beach. Weer een onwijs leuk vakantie dorpje. Vanuit Airlie Beach zijn we 3 dagen en 2 nachten met een zeilboot om de Whitsundays heen gevaren. S'ochtends opstaan op een zeilboot die voor een hagelwit strand met azuurblauw water ligt te dobberen is zeker geen straf. Drie heerlijke dagen gehad van snorkelen en heerlijk zonnen op het dek en heerlijk zeilen met natuurlijk wel een beetje als hoogtepunt Whitehaven Beach.
Vanuit Airlie Beach door naar Townsville. Vanuit Townsville zijn we met de ferry overgestoken naar Magnetic Island. Een klein eiland waar niet veel mensen wonen en zoon 30 min varen was vanaf Townsville. Op Magnetic Island hebben we een meisje geknipt die bij locals inwoont en zo kom je weer allemaal leuke mensen tegen. Sowieso kom je op de hele oostkust overal dezelfde mensen tegen, want iedereen stopt bijna op dezelfde plekken en doet dezelfde trips. Op Magnetic Island sliepen we twee dagen in super leuke strandhuisjes, en weer heerlijk even in een bed(naja stapelbed maar dat is dan al een luxe vergeleken bij de Van;)
Hier hebben we ook een dag een Barbie-cabrio gehuurd en zijn we lekker over het eiland wezen rondscheuren. Weer terug in Townsville zijn we door gereden naar Mission Beach, waar Suus een gave skydive gedaan heeft.
Toen werd het tijd om door te gaan naar Cairns, de laatste bestemming van de oostkust. In Cairns hebben zoals overal eigenlijk heerlijke dagen gehad. We zijn nog een dag wezen snorkelen op de het Great Barrier Reef waar alleen maar gekleurde vissen en schildpadden rondzwemmen(ook haaien maar die zijn ons gelukkig niet op komen zoeken). En omdat we nog niet genoeg trips gedaan hadden, nog maar een dagje met Uncle Brian's een tour door het regenwoud gedaan en gezwommen bij allemaal mooie watervallen.
Zelf zijn we nog met onze Van een stuk noordelijker van Cairns gereden en zijn we twee dagen bij Port Douglas en Cape Tribulation geweest. Wederom een prachtig natuurgebied van veel regenwoud wat uitloopt op het strand.
Na 6 weken zon zee en strand werd het dan toch echt weer tijd om de outback weer in te gaan en onze reis voort te zetten naar onze eindbestemming Darwin. Dit is een lange rit van ongeveer 2500 kilometer maar we hebben er lekker de tijd voor dus kunnen het rustig aan rijden. Het zijn lange wegen door de droogte heen met zo nu en dan een klein dorpje.
De tijd vliegt voorbij hier en hebben we vandaag nog maar twee weken met onze Van, en sta ik vandaag over drie weken alweer op de Nederlandse grond.
Ik kan dan in ieder geval zeggen dat ik een hoop gezien en gedaan heb in de afgelopen maanden!

-xxx- Jas

• 22 Mei 2016 - 15:27

Corry:

Hoi Jasmijn wat zal jij n hoop te vertellen hebben na zoveel gezien en beleefd te hebben wij zijn er heel blij mee je verhalen te lezen maar ik kijk er naar uit als je weer op Nederlands grond gebied zal zijn wij wensen je nog veel plezier je laatste dagen in het mooie land heel veel liefs van Opa en Oma Corry dikke knuffel xxx